Butterfingers…satu nama yang melambangkan sifat keegoaan yang tinggi namun memiliki semangat yang jitu (padu). Secara sedar atau tidak, majoriti kalian yang berumur 25 tahun ke atas kenal akan kugiran ini. Ditunjangi oleh Loque selaku nakhoda, tiga laksamana taat setia berikrar untuk sama-sama berjuang bagi mempertahankan matlamat muzik mereka. Kini, Loque, Emmett, Kadak, dan Loco muncul dalam ’kebingitan’ indie (kononnya) untuk membuktikan bahawa tiada sempadan dalam muzik. Tidak keterlaluan jika saya labelkan album terbaru mereka yang berjudul ‘KEMBALI’ merupakan sebuah naskah untuk RAKYAT.
Perjuangan empat anak muda ini tidak harus dipandang enteng. Kugiran ini sudah melalui satu evolusi muzik yang hebat. Tanpa sengketa, mereka bertarung untuk satu kepastian. Ya… kepastian untuk berdiri di bumi sendiri. Kalian semestinya sedar dengan situasi pasaran muzik di Malaysia pada masa kini. Tepat pada waktunya saya membicarakan tentang sebuah kugiran yang selayaknya diberi penghargaan memandangkan ’demam indie’ yang melanda.
Muzik umpama medium yang memerlukan idea serta kreativiti matang bagi memantapkan sesebuah persembahan. Inilah yang dilakukan oleh Butterfingers. Jika disoroti, mereka telah berevolusi sedari album pertama. Untuk titik mula, mereka dilabelkan sebagai ’NIRVANA’ Malaysia. Itu saya akui kerana remaja pada masa itu begitu taksub dengan attitude yang dimulakan Kurt Cobain. Tetapi, segalanya berubah bilamana Butterworth Pushfull dilahirkan. Buttersound mulai tercipta (walaupun masih ada saki baki Seattle Sound) dalam setiap lagu yang dihasilkan. Elemen Melayu klasik moden dapat diamati pada susunan lagu Vio Pipe (pandangan peribadi penulis) menerusi gesekan biola yang dimainkan oleh Emmett. It was suprised to heard from a grunge band.
Namun, dua album pertama tidak dapat mengatasi keistimewaan album ketiga. Trancendence menjadi fenomena buat mereka. Berbekalkan cover album klasik yang diadaptasi daripada gambar barisan Kesultanan Melayu Kelantan, Butterfingers mencetus kegilaan dikalangan anak muda pada penghujung tahun 90-an. Dan…buat pertama kalinya mereka merencanakan tour di negeri Cik Siti Wan Kembang(sungguhpun tidak menjadi kenyataan). Alatan muzik tradisional digunakan secara minimal dalam penghasilan album fenomena ini. Di sini bermulanya Buttersound yang selalu dilaungkan oleh Loque dan rakan-rakan seperjuangan. Tika dan saat ini jugalah Loque telah mengeluarkan satu kenyataan kontroversi yang menggemparkan arena muzik Malaysia. “MUZIK ROCK MALAYSIA TELAH MATI”. Pedas…padat…dan tepat. Ego mereka ada benarnya.
Saya tidak mahu mengulas lanjut tentang kenyataan Loque. Malayneum…tajuk yang sedikit metaphore untuk album studio keempat mereka. Kugiran ini seolah-olah telah bersedia untuk mara jauh ke depan meninggalkan trend muzik ketika itu. Hebat…kejutan yang paling hebat. Pandangan saya (sebagai pencinta muzik) album inilah yang memiliki buttersound sebenar. Inilah masterpiece muzik Malaysia. Mereka telah mendahului zaman. Susunan lagu amat memberangsangkan sekaligus saya berani mengatakan album ini akan diburu pencinta muzik (rock) amnya dalam jangkamasa 10 tahun mendatang. Believe me…Malayneum adalah naskah untuk masa depan. Mereka telah mendahului zaman malah secara sedar atau tidak, Emmett telah mula bersyair dalam single pertama album ini. Kalian harus mendapatkan album malayneum untuk memastikan kenyataan saya. Jika di Barat, mereka memuja U2 sebagai pemuzik genius, di Malaysia, kita juga berbangga dengan Butterfingers yang tidak kurang ‘kegeniusan’ mereka.
Selamat Tinggal Dunia dihasilkan sebelum Emmett berangkat ke luar negara untuk melanjutkan pelajaran. Kalian sedia maklum bahawa Emmett kurang fasih berbahasa Melayu. Malah, Loque juga pernah membuat kenyataan yang mereka tidak akan mencemarkan bahasa ibunda dalam perjuangan muzik mereka. Manusia tetap manusia. We’re not perfect. Sebelumnya, album melayu pertama mereka dikatakan bertajuk ‘Urusan Seri Paduka Baginda’. Mungkin ia akan menimbulkan provokasi dari pihak berkepentingan maka diolah kepada Selamat Tinggal Dunia. Album studio kelima Butterfingers telah memberi impak kepada muzik tanahair. Ini bukan album melayu biasa. Ini ALBUM MELAYU. Ya…album melayu untuk melayu. Bahasa Melayu yang digunakan merupakan bahasa yang jarang dimuatkan dalam lagu-lagu ‘konvensional’(hee…hee). Bak kata Loque;BAHASA ISTANA. Halatuju buttersound semakin jelas terutamanya pada struktur lagu ‘Tentang-Tentang’ yang melodinya berdasarkan lagu rakyat yakni ‘Geylany Si Paku Geylang’. Dan…semestinya Merpati Sejoli (pilihan saya) berjaya membuat pukulan balas kepada mereka yang berkenaan. Makhluk-makhluk perosak industri muzik Malaysia!!! Syabas Butters!!! Siapa makan cili, dia yang terasa pedas.
Kini, mereka kembali dengan KEMBALI. Saya klasifikasikannya sebagai album RAKYAT. Evolusi lengkap buttersound makin terserlah. Memuatkan 11 lagu melayu yang tidak mungkin kalian dapati daripada kugiran seberang. ‘Post-Classic-Modern-Malay-Rock’. Saya tidak pasti untuk meletakkan genre pada muzik mereka kali ini. Paling tepat disebut hanya BUTTERSOUND. Vokal Emmett juga bertambah solid dengan sebutan Melayu Malaysia dan bukannya Melayu ’indon’. Lirik dihasilkan berteraskan pantun dan seloka serta protes jiwa anak muda Malaysia. Sebutan Emmett dalam nyanyian berdasarkan cara percakapan sebenar rakyat Malaysia. Sebagai contoh, huruf vokal ‘A’ di akhiran perkataan disebut ‘E’. Contoh; ‘mana’ disebut sebagai ‘mane’. Ia sebagai menyahut seruan kerajaan supaya tidak menggunakan bahasa baku dalam komunikasi harian. Single pertama bertajuk 1000 Tahun (mahu hidup) sangat memeranjatkan. Lirik dimulakan dengan ayat-ayat biasa yang tidak pernah terfikir dek akal: MEMANGLAH PENAT, TAPI MACAM MANA NAK BUAT. Pernahkah kalian terfikir, ayat-ayat yang sering kita guna berkali-kali dapat dijadikan sebagai lirik??? Kegilaan mereka juga tidak dapat dibendung sehingga mereka berani memujuk Pak Kassim Masdor(otai) untuk berkolaborasi bersama dalam sebuah lagu keroncong bertajuk Merdeka. Loque sememangnya sudah tidak waras..ha..ha… Ketaksuban Loque terhadap pelopor muzik Melayu telah mempengaruhinya untuk memainkan kembali cebisan karya R.Azmi dalam lagu ‘Lengkap Semula’ dan karya seniman agung Tan Sri P.Ramlee dalam lagu ‘Mati Hidup Semula‘. Juga terdapat ‘noise’(kebingitan) pada hampir keseluruhan lagu yang mungkin menggambarkan halatuju Butterfingers seterusnya.
Saya menulis bukan untuk bodekkan. Saya menulis berdasarkan pengalaman selama mengikuti perkembangan ’pergerakan Butters’. Secara peribadi, Butterfingers berjaya membuktikan bahawa budaya Barat boleh diadaptasi. Namun, ia hendaklah ditapis bagi membuang sisa-sisa kuning yang tercalit. Mengambil petikan lirik lagu Mendaki Menara Condong; ‘Peristiwa…Berlaku dengan sebab…Terus Mara Ke Depan’. Jangan malu mengaku Melayu. Ayuh!!! Buktikan anak Malaysia mampu hidup di negara sendiri. SEKARANG…SEMUANYA LENGKAP! Adiosss…
No comments:
Post a Comment